Postad av & sparad under Information.

Att via kampanjer kunna förmedla känslor och samtidigt kunna visa på siffror som underbygger problematiken är två viktiga framgångsfaktorer för lyckas med kommunikationskampanjer i ideell sektor. Viktigt är också att veta vilket budskap man vill förmedla för att på så vis vara pricksäker i sin kommunikation. Detta var några av slutsatserna som vår panel bestående av Silvia Ernhagen, kommunikationschef på BRIS, Linus Almqvist kommunikationschef på Barncancerfonden och Tobias Smedberg från Agenda PR kom fram till.

Idag höll Charity Rating ett seminarium på temat ”Hur blir man grön i Givarguiden” som avslutades med ett panelsamtal om effektiva kommunikationskampanjer och transparens. Syftet med seminariets första del handlar om att belysa och informera om Givarguidens bedömningskriterier samt visa på vanliga fallgropar och reda ut alla eventuella oklarheter. Målsättningen från Charity Ratings sida är 100 % gröna organisationer varför vi tycker det är viktigt att informera om varför vi efterfrågar de dokument och den information vi gör. Se hela presentationen här och som vi nämnde idag, tveka inte att höra av er om ni har frågor eller funderingar.

Seminariet avslutades med ett panelsamtal med representanter både från ideella organisationer samt från byråsidan genom Tobias Smedberg från Agenda PR, Sveriges första värderingsdrivna PR-byrå. Samtliga paneldeltagare var överens om vikten av att prioritera vilken fråga man vill driva men också att förstå att det är okej att misslyckas med kampanjer och då se det som lärotillfällen.

Stort tack till alla ni som kom och lyssnade idag och tack till panelen för spännande diskussion!

 

All information från seminariet hittas nedan:

Presentationen från seminariet hittar du här.

Fullständiga bedömningskriterier hittar du här.

Checklista hittar du här.

 

Är du intresserad av att komma i kontakt med Agenda PR? Maila till tobias@agendapr.se

Share Button

Kommentera

  • (kommer inte att publiceras)