Postad av & sparad under Uncategorized.

Intäkterna till de tjugo största insamlingsorganisationerna utgör 73% av Givarguidens totala intäkter. Andel privata medel i relation till totala insamlade medel varierar kraftigt organisationerna emellan. Cancerfonden, Barncancerfonden och Hjärt-Lungfonden är nästan uteslutande finansierade av privata medel, medan Svenska Afghanistankommittén, Diakonia och Forum Syd finansieras till mer än 90% av offentliga medel. Detta och mer visar Charity Ratings granskning av och jämförelse mellan de tjugo största organisationerna i Givarguiden.

Människor riktar sitt givande till ett fåtal organisationer. Totala intäkter till samtliga organisationer i Givarguiden uppgick till 15,4 MDKR under 2014 och de tjugo största organisationerna intäkter utgör 73% av den totala summan. Vidare visar Charity Ratings granskning av de tjugo största organisationerna i Givarguiden att endast tre organisationer (Svenska Kyrkans Internationella Arbete, WWF och Diakonia) aktivt tar avstånd från placeringar i fossila bränslen i sin kapitalplaceringspolicy.

Majoriteten av alla givare gör inga efterforskningar innan de ger. Att en organisation är till 100% beroende av privata gåvor eller inte tar avstånd från fossila bränslen i sin kapitalplaceringspolicy kan potentiellt påverka givarens beslut i vilken organisation man vill stödja. Därför är det viktigt att givare kan ta del av enkel, jämförbar information om ideell sektor, säger Gerda Larsson, verksamhetschef på Charity Rating.

Givarguiden är en databas där du som givare hittar jämförbar information om över 200 ideella organisationer och vill uppmuntra dig som givare att ge så det känns bra i både hjärta och hjärna. Hela Charity Ratings rapport hittar du här.

Presskontakt:

Gerda Larsson

Verksamhetschef

gerda.larsson@charityrating.org

073 717 05 73

Charity Rating – givarnas intresseorganisation – är en opartisk rådgivare och informationskälla till givare (företag, stiftelser och privatpersoner). Genom information och rådgivning hjälper vi givare att ta väl grundade beslut och göra aktiva val. Charity Rating gör det både enklare och roligare att utveckla hållbara och långvariga ideella engagemang.

Share Button

Kommentera

  • (kommer inte att publiceras)