Postad av & sparad under Guider.

Ikon-T-GreyPå kort tid har insamlingseventet Musikhjälpen växt sig till ett populärt evenemang. Genom samverkan med radio- & tv-bolag och kända profiler som programledare skapar de årligen uppmärksamhet kring ett av Radiohjälpen valt tema. Förra året samlade Musikhjälpen in 23 miljoner kr för ”Rätt till rent vatten för barnen i slummen”.

 Musikhjälpen är ett insamlingsevent vars insamlingar går till Radiohjälpen och sedan delas ut till olika organisationer som ansöker om anslag. När man ger vet givaren alltså inte vilka organisationer som pengarna går till och har inte heller makten över eller möjlighet att påverka vem som mottar de insamlade medlen.

 

”Givarguiden rekommenderar att givare i första hand ger utan mellanhänder då man direkt kan välja organisation och vet vilka man ger till. Att ge utan mellanhänder till transparenta organisationer ökar möjligheten att följa och utvärdera en organisations arbete” – säger Gerda Larsson, verksamhetschef på Charity Rating.

 

Genom samverkan med SVT, SR och UR har Musikhjälpen stor genomslagskraft och kan lyfta frågor som får stor medial uppmärksamhet som just de frågorna möjligtvis inte annars hade fått. Möjligheten att skapa opinion och väcka allmänhetens intresse är därmed kanske den främsta fördelen med Musikhjälpen.

 

Läs hela Givarguidens guide om Musikhjälpen här!

Share Button

Möjligheten att kommentera är avstängd..