Fem saker att tänka på innan du ger!

Nyhetsikon-lätträtt

Givare ger ofta till organisationer vars ändamål ligger dem varmt om hjärtat. Det kan till exempel gälla frågor om barn, miljö, utbildning eller kultur. När du ger vill du förstås att ditt bidrag ska få så stor effekt som möjligt, men hur vet man att den organisationen man ger pengar till har avsedd effekt?

Faktum är att det är svårt att veta men genom dessa fem steg kan du känna dig säkrare i ditt givande.

Läs vår rapport om Givarguidens uppdatering 2014; Lätt att välja rätt (pdf)

 

1. Ge med både hjärta och hjärna

När du ger kan du ge med hjärtat. Det är kanske en fråga som engagerar dig, som du tycker är viktig och som du tror på. Koppla sedan ihop hjärtat med hjärnan. Fundera om du vill ge till en större organisation eller kanske en mindre, om du vill ge tid (som volontär) eller pengar, om du vill vara en påverkande medlem eller anonym välgörare, ge varje månad eller göra en engångsdonation?

 

2. Gör dina egna efterforskningar

Innan du ger bör du göra egna efterforskningar. I Givarguiden finner du jämförbar information om ett 200-tal svenska ideella organisationer. Här finns information om deras ekonomi, bakgrund och verksamhet. Du kan få en snabb och lätt överblick och även hitta rapporter som vi skrivit om organisationerna genom åren. Vill du veta mer om organisationen kan du läsa mer på deras hemsida.

Ring organisationen!

Saknar organisationen den information som du eftersöker ska du ringa och ställa frågor. Fråga hur de tycker att arbetet gick förra året och vad de tänkte göra (annorlunda) i år, vad de gjorde med sina pengar samt be dem berätta vilken nytta deras arbete ledde till.

En bra organisation vet vad de arbetar för idag och imorgon – och tycker om att få berätta om det. Om organisationen inte kan svara på detta så kan du fundera på att välja en annan organisation.

 

3. Stirra dig inte blind på siffror

Svensk Insamlingskontroll (SIK) är en stiftelse som ger ut så kallade 90-konton. Att erhålla ett 90-konto innebär att man har förbundit sig att högst 25% av organisationens utgifter går till administrativa kostnader.  Detta säger tyvärr lite om organisationens arbete. Alla organisationer behöver administrativa funktioner, de allra flesta en hemsida, samt anställda och en lokal. Då krävs att man får spendera på sin egen verksamhet.

För små organisationer blir ofta den procentuella andelen administrationsutgifter större, men detta betyder inte att organisationen nödvändigtvis är sämre.  Det innebär också att ett bidrag till en liten organisation ofta får stor betydelse.

 

4. Undvik mellanhänder

För att maximera antalet kronor som kommer fram till organisationen rekommenderar vi att du undviker mellanhänder. Det finns flera företag som profiterar på ditt givande genom insamlingssajter och telemarketinginsamling.

För att maximera ändamålsandelen av ditt bidrag, kontakta organisationen direkt!

 

5. Att ge vid en katastrof

I Sverige ger vi som mest under juletid och vid katastrofer. Eftersom det ofta är dyrt och tar tid att sätta upp en ny verksamhet i ett land kan det vara mer effektivt om organisationen redan finns på plats. Välj en välkänd organisation som du vet har stor räckvidd i världen och som är engagerad i den aktuella katastrofen.

Det kan vara svårt att få tid för egna efterforskningar vid en katastrof. För att underlätta givande vid katastrofer sätter Givarguiden ihop korta katastrofguider som läggs upp på vår hemsida. Läs våra katastrofguider här.

 

Ladda ner våra 5 tips till säkrare givande

Share Button