Fem saker att tänka på innan du ger!

Nyhetsikon-lätträttGivare ger ofta till organisationer vars ändamål ligger dem varmt om hjärtat. Det kan till exempel gälla frågor om barn, utbildning eller kultur. När du ger vill du förstås att ditt bidrag ska få så stor effekt som möjligt, men hur vet man att den organisationen man ger pengar till gör skillnad?

Faktum är att det är svårt att veta men genom dessa fem steg kan du känna dig säkrare i ditt givande.

Letade du efter vår rapport om Givarguidens uppdatering 2014; Lätt att välja rätt? Den hittar du här!

 

1. Ge med både hjärta och hjärna

När du ger ska du självklart ge med hjärtat. Stöd en fråga som engagerar dig, du tycker är viktig och som du tror på. Koppla sedan ihop hjärtat med hjärnan. Fundera om du vill ge till en större organisation eller kanske en mindre, om du vill ge tid (som volontär) eller pengar, om du vill vara en påverkande medlem eller anonym välgörare, ge varje månad eller göra en engångsdonation?

När du bestämt dig för dessa saker kan du gå vidare och leta reda på en organisation som passar just dig.

 

2. Gör dina egna efterforskningar

Innan du ger bör du göra egna efterforskningar. I Givarguiden finner du jämförbar information om ett 200-tal svenska ideella organisationer. Här finns information om deras ekonomi, bakgrund och verksamhet. Du kan få en snabb och lätt överblick och även hitta rapporter som vi skrivit om organisationerna genom åren. Vill du veta mer om organisationen kan du läsa mer på deras hemsida.

Ring organisationen!

Saknar organisationen den information som du eftersöker ska du ringa och ställa frågor. Fråga hur de tycker att arbetet gick förra året och vad de tänkte göra annorlunda i år, vad de faktiskt gjorde med sina pengar samt be dem berätta vilken nytta deras arbete ledde till.

En bra organisation vet vad de arbetar för idag och imorgon – och tycker om att få berätta om det. Om organisationen inte kan svara på detta så bör du välja en annan organisation.

 

3. Stirra dig inte blind på siffror

Svensk Insamlingskontroll är en stiftelse som ger ut så kallade 90-konton. Det innebär att högst 25 % av organisationens utgifter går till administrativa kostnader, men säger tyvärr lite om organisationens arbete. Alla organisationer behöver en struktur, man kan till exempel behöva en hemsida, anställda och en lokal.

För små organisationer blir ofta den procentuella andelen administrationsutgifter större, men detta betyder inte att organisationen nödvändigtvis är sämre.

 

4. Undvik mellanhänder

För att maximera antalet kronor som kommer fram till organisationen rekommenderar vi att du undviker mellanhänder. Det finns flera företag som profiterar på ditt givande genom insamlingssajter och telemarketinginsamling.

För att maximera ändamålsandelen av ditt bidrag, kontakta organisationen direkt!

 

5. Att ge vid en katastrof

I Sverige ger vi som mest under juletid och vid katastrofer. Det är ofta dyrt och tar tid att sätta upp en ny verksamhet i ett land, det är därför bra om organisationen redan finns på plats. Välj en välkänd organisation som du vet har stor räckvidd i världen och som är engagerad i den aktuella katastrofen.

Det kan vara svårt att få tid för egna efterforskningar vid en katastrof. För att underlätta givande vid katastrofer sätter Givarguiden ihop korta katastrofguider som läggs upp på vår hemsida. Våra katastrofguider hittar du här.

 

Vill du ladda ner våra 5 tips till säkrare givande? Klicka på länken nedan:

pdf_button Lätt att välja rätt

Share Button