Postad av & sparad under Katastrofguider.

Kriget i Syrien har nu pågått i över fem år. Kriget präglas av extremt våld där civila områden har bombats och angreppen har ofta följts av anfall på räddningsteam och vårdmottagningar. Det har förekommit attacker med kemiska vapen. Evakuering av civila från Aleppo pågår och omkring 1.200 ska ha förts från den sista rebellkontrollerade delen av Aleppo till ett område väster om staden rapporterar DN. En läkare som leder det läkarlag som koordinerar en del av bussresorna från Aleppo rapporterar till nyhetsbyrån AFP att de evakuerade är i fruktansvärt tillstånd. Uppgifterna om hur många som finns kvar i östra Aleppo varierar mellan 30.000 och 50.000, rapporterar DN.

Givarguiden.se har sammanställt en guide med organisationer som arbetar på plats i Syrien. Läs hela guiden här.

Postad av & sparad under Information.

Företag som skapar meningsfullt värde lyckas bättre – nio av tio bland dagens konsumenter förväntar sig att företag engagerar sig i CSR-frågor men det måste göras genuint och i affärsmodellen.

Varmt välkommen till Givarguidens VIP-lunch, torsdagen den 24 november, på Hotel Scandic Anglais i Stockholm.

Temat för dagen är ”Skapa värde med hjärta och hjärna”

Vi ger dig verktygen för att skapa ökat värde med ditt givande – här möts näringsliv och ideell sektor för att bygga långsiktiga samarbeten.

 

Charity rating och Givarguidens grundare, Mikael Ahlström, har bjudit in två spännande inspiratörer som kommer att ge konkreta råd kring vad som driver engagemang till att skapa verklig nytta och värde för alla parter.

Christopher Slim, företagare och entreprenör berättar om hur du ”undviker att bli ett Kodak-moment”.

Arvid Erlandsson, (fil.dr) Postdoktor vid Linköpings universitet tar oss igenom ”Vilka är drivkrafterna bakom givandet?”

 

När: Torsdagen den 24 november 11.30–13.30

Var: Hotel Scandic Anglais Humlegårdsgatan 23, Stockholm

Anmäl dig här: http://simplesignup.se/private_event/84120/923ac19b8e eller e-maila info@givarguiden.se

 

Vänligen observera att platserna är begränsande, först till kvarn gäller.

Postad av & sparad under Katastrofguider.

Den 4 oktober nådde orkanen Matthew Haiti med vindstyrkor på över 60 meter i sekunden, nästan dubbelt så mycket som det blåste under stormen Gudrun i Sverige. På grund av den stora förödelsen och svårigheter att ta sig fram har det tagit tid att få en klar bild över omfattningen av katastrofen. Dödssiffran efter Matthew varierar och enligt nyhetsbyrån Reuters beräknas över 1000 personer ha omkommit. FN varnar för en stundande humanitär katastrof och minst 1,4 miljoner människor är i behov av humanitära insatser.

Läs mer »

Postad av & sparad under Uncategorized.

Intäkterna till de tjugo största insamlingsorganisationerna utgör 73% av Givarguidens totala intäkter. Andel privata medel i relation till totala insamlade medel varierar kraftigt organisationerna emellan. Cancerfonden, Barncancerfonden och Hjärt-Lungfonden är nästan uteslutande finansierade av privata medel, medan Svenska Afghanistankommittén, Diakonia och Forum Syd finansieras till mer än 90% av offentliga medel. Detta och mer visar Charity Ratings granskning av och jämförelse mellan de tjugo största organisationerna i Givarguiden. Läs mer »

Postad av & sparad under Information.

I förra veckan rapporterade både DI och Expressen om att bidragsgivare lämnar Rädda Barnen som en följd av förslaget på höjd arvodering till styrelseordföranden. Rubriker så som ”Miljonregn när Palm tar över Rädda Barnen” kan skapa en onyanserad bild och Charity Rating vill hjälpa dig att reda ut vad det är som faktiskt har hänt. Läs mer »

Postad av & sparad under Information.

Varje år genomförs en stor uppdatering av innehållet i Givarguidens databas. Detta för att Givarguiden skall hålla sig så aktuell och korrekt som möjligt i den information vi publicerar. Den 30 juni påbörjas Givarguiden uppdatering för 2016.

Årets uppdatering pågår fram till oktober och sker löpande under hela sommaren.

Läs mer »

Postad av & sparad under Information.

I början av september 2015 publicerades bilden på den lilla pojken som drunknat i Medelhavet under sin flykt från krigets Syrien.  Bilden spreds som en löpeld i media och kort därefter samlades enorma summor in på rekordtid till förmån för människor på flykt. Men vad är det egentligen för bakomliggande faktorer och psykologiska mekanismer som påverkade människors benägenhet att ge? Detta har Arvid Erlandsson, forskare på Lunds universitet intresserat sig för i sin doktorsavhandling. Syftet med forskningen är att förstå i vilka situationer vi ger mer eller mindre pengar och vad som motiverar oss till att hjälpa. Läs mer »