Postad av & sparad under Pressmeddelande.

Jeanette Ammilon har utsetts till Verksamhetschef för Charity Rating från och med den 1 september 2016 och tar över efter Gerda Larsson som går vidare till Giving Wings.

Jeanette kommer närmast ifrån Wrigley, numera Mars Nordics, där hon framgångsrikt byggt upp företagets kombinerade marknadsförings- och CSR projekt ”Tugga för skillnad” som är ett samarbete med SOS Barnbyar. Projektet är ett tydligt exempel på hur man kan stärka ett varumärke och driva försäljning samtidigt som man bidrar till välgörenhet. Det har sedan fått spridning till Wrigley globalt och Jeanette och hennes team tilldelades bland annat ”Mars Global Marketing Heroes’ Award” för initiativet i konkurrens med över 220 andra Mars team globalt. Tidigare har Jeanette en lång bakgrund inom marknad och försäljning ifrån bland annat dagligvaruhandeln och flygbranschen. Vidare har hon även varit politiskt aktiv inom kommunalpolitiken.

Min vision är att vi ska hjälpa till att utveckla givandet i Sverige och framförallt att få fler företag att aktivt engagera sig i CSO – Corporate Social Opportunity. Ser man till dagens konsumenter så anser hela 73% att det är en förutsättning att företaget de väljer har ett aktivt välgörenhetsarbete. Här kan vi hjälpa till att identifiera vad och hur man bör göra för att på ett effektivt sätt integrera välgörenhet i sin affärsmodell. Det leder till ökat värde för företaget både internt och externt” säger Jeanette Ammilon, Verksamhetschef, Charity Rating

Charity Ratings strategi är att fokusera på givarguiden.se där man på ett tydligt sätt visar vilka organisationer som finns, hur deras pengar används, vilken information de ger och guidar givare till att välja rätt organisation för dem. Givarguiden.se kommer under den närmaste tiden att utveckla sitt erbjudande mot medlemmar och erbjuda konsulttjänster till företag, stiftelser och privatpersoner.
– Vi har identifierat ett växande behov hos dessa målgrupper för utökat stöd i processen att finna rätt samarbetspartners inom den ideella sektorn. Jeanettes erfarenhet kommer att vara en bidragande faktor för att nå Charity Ratings målsättning att bli den naturliga kontaktpunkten för givare när de vill hitta rätt bland ideella organisationer som finns både i Sverige och i utlandet, säger Mikael Ahlström, Styrelseordförande, Charity Rating.

Presskontakt:

Jeanette Ammilon

Verksamhetschef

Jeanette.ammilon@charityrating.org

0708-134765

Charity Rating firar i år 10 år som givarnas intresseorganisation och arbetar som en opartisk rådgivare och informationskälla. Med information och rådgivning hjälper vi givare att göra medvetna val i sitt givande. Genom att skapa förutsättningar för givaren att se ett tydligt resultat av sina insatser bidrar Charity Rating till att det blir både enklare och roligare att utveckla hållbara och långvariga ideella engagemang.

• (kommer inte att publiceras)